Československá Mona Lisa
Československá Mona Lisa
Jan Zrzavý - portrét paní Pavly Osuské (1926)
Autor | Ivo Barteček |
ISBN | 978-80-907619-0-2 |
Rok vydání | 2019 |
Vydání | první |
Formát | 210 x 295 mm |
Počet stran | 48 |
Vazba | měkká, lepená (V2) |
Prodejní cena | 250,- Kč |
Publikace sleduje v kontextu dlouhého času, v propojenosti raného novověku zastoupeného géniem Leonarda da Vinci a dvacátého a počínajícího jednadvacátého století zastoupeného dílem Jana Zrzavého, osudy a dění kolem Portrétu paní Pavly Osuské (Paříž 1926), kterému se dostalo označení Československá Mona Lisa. Portrét je řazen mezi mistrovská díla neoklasicismu světové úrovně. Olej je v letech mezi válkami naposledy zmiňován a publikován v roce 1931. Pak jej obklopuje mlčení. Nově se na výtvarné a sběratelské scéně objevuje po roce 2009. V současnosti je uložen v soukromé sbírce v České republice. Text upomíná na provázanost tohoto díla s odkazem Leonarda da Vinci. To vše v připomínku pětistého výročí Leonardova úmrtí.
Prof. PhDr. Ivo Barteček, CSc. (1953), historik, badatelsky se věnuje novověku, proměnám společenského klimatu a podobám těchto proměn v umění. Specializuje se k historii iberoamerického světa (spolupracovník Střediska iberoamerických studií FF Univerzity Karlovy) a k dějinám a současnosti Čechů a Slováků v cizině (člen Československého ústavu zahraničního v Praze a Československého ústavu zahraničního v Bratislavě, člen Centra pro československá exilová studia FF Univerzity Palackého v Olomouci), sběratel umění (člen prezídia Asociace starožitníků České republiky, Praha). Autor desítek odborných pojednání, monografických titulů, člen redakčních rad odborných periodik. Popularizátor vědy, glosátor společenského dění (Česká televize, Český rozhlas). Výtvarně a kurátorsky činný (člen Unie výtvarných umělců Olomoucka, kurátor Latin Art Gallery Praha).
Kontakt
Tento obraz by byl ozdobou jakékoliv světové galerie. A samozřejmě by měl být ve stálé expozici Národní galerie v Praze. Neuvěřitelná pečlivost a elegance ve vypracování svědčí o tom, že Zrzavý tomuto obrazu přikládal velkou důležitost... Je až neuvěřitelné, s jakou bravurou Zrzavý překlenul propast času a přenesl do dvacátého století ducha renesance a zařadil jej do nejžhavějších proudů v tehdejším umění. (Zdeněk J. Preclík, 2009)